Tilbake til forsiden

 

 

 

 

Krever tre ganger så mye

strøm pr. mil som en vanlig elbil

 

 

 

Hydrogenbløffen lever


(Creative commons)

 

 

 

Av Jan Herdal
Publisert
5. juni 2019

 

Hydrogenbiler kan aldri bli konkurransedyktige. De krever tre ganger så mye strøm pr. mil som en vanlig elbil. "Hydrogensamfunnet" er et nytt Fata Morgana som lever av dumme politikere og offentlige midler.

Hydrogen er ingen energikilde. Det er en energibærer. Brukt i bil, får du tilbake vel en femdel av den energien som gikk med til å framstille hydrogenet. Hydrogen er drivstoff for et moderne Molboland.

Det norske hydrogenselskapet Nel går opp og ned på børsen for tida. Kursen føk til værs da det ble inngått en avtale med amerikanske Nikola. Nels "viktigste kunde" har lastebiler drevet av hydrogen som forretningsidé. Nikola har ennå ikke produsert en eneste lastebil for salg. Kommersialiseringen er stadig blitt utsatt, i øyeblikket visst nok til 2022-23.

Nå inngår Nel i et konsortium som skal levere i alt 600 hydrogendrevne busser samt tankstasjoner til tre land - Danmark, UK og Latvia. Skattebetalerne får regningen. Hver buss kommer på 3,6 mill. kroner, pluss et tilskudd på nesten 400 millioner kroner fra EU til prosjektet.

Ifølge Nel skal hydrogenet til bussene selges for 50-70 kroner pr. kilo. Avgiftsfritt. Hydrogenet på de norske stasjonene selges for 90 kroner pr. kilo, i den grad det i det hele tatt selges. Sannsynligvis dekker ingen av disse prisene de reelle kostnadene. Ett kilo hydrogen tilsvarer ca. 4 liter diesel.

Aktørene sier dette er konkurransedyktig. Det er misbruk av språket. Fratrukket offentlige avgifter koster en liter diesel i Norge i dag 7-8 kroner.

Hydrogenbiler er elbiler. Strømmen til motoren framstilles av en hydrogendrevet brenselcelle. Brenselcelleeksperten Ulf Bossel fastslo allerede i 2006 at en hydrogenbil basert på komprimert hydrogen vil kreve 3 ganger så mye strøm pr. mil som en elbil.  

Av den strømmen som puttes inn i en hydrogenbil, får du tilbake 23 prosent i form av framdrift. En vanlig elbil leverer 69 prosent, ifølge Bossel. Konverteringene fra strøm til hydrogen og tilbake til strøm er svært energikrevende. En slik energisløsing vil ingen ha råd til under kommersielle vilkår.

Nullutslipp? Bossels regnestykke er basert på hydrogen framstilt gjennom elektrolyse. Den metoden er i dag ikke internasjonalt konkurransedyktig. Hydrogen framstilles i hovedsak kjemisk med naturgass som råstoff. For hvert kilo hydrogen slipper prosessen ut 4-5 kilo CO2.

Ca. 50 prosent av gassens energiinnhold går tapt i prosessen. Standard komprimering til 700 bar koster nye 15 prosent. Når brenselcellen konverterer hydrogenet tilbake til strøm, går nesten halvparten av energiinnholdet tapt. Reell virkningsgrad blir 15-20 prosent.

Dagens standardmetoder for framstilling av hydrogen er alt annet en "utslippsfrie". Klimasekten svarer at CO2-utslippene fra produksjonen kan fanges og lagres. Det vil kreve nye 30 prosent av gassens energiinnhold.

Det begynner å ligne på historien om molboene, som sendte sju mann ut i åkeren for å jage bort en stork som trakket ned kornet deres. Eller den røde dronningen fra Alice i Eventyrland, som måtte løpe så fort hun kunne bare for å stå på stedet hvil.