Norwegian kriser igjen.
Denne gangen er det alvorligere enn noensinne.
Underskuddet bare i 1. kvartal i år er på ufattelige 2,6
milliarder kroner. I tillegg har inngripen fra
Finanstilsynet tvunget selskapet til
å skrive opp
fjorårets underskudd til 2,3 mrd. kroner.
Selskapet har fått i land en emisjon på 1,3 mrd. kroner,
og varsler en til på 200 mill. kroner. Da vil de være
nær grensa for egenkapital i bedriften.
Analysesjef Karl Johan
Molnes i Norne
Securities sier
til Dagens Næringsliv at dette likevel i høyden berger
selskapet over sommeren.
Det er mange årsaker til
Norwegians krise. Bjørn Kjos har styrt selskapet som en
kamikaze-pilot fra starten av. Netto rentebærende gjeld
er opp 4 mrd. på ett år til 22,2 mrd. kroner. En
tikkende bombe som fort kan utløses med stigende
rentenivå. Mange stusset over
dileriske flykjøp
for noen år siden. Nå må selskapet selge unna fly i en
stadig hardere kamp for å holde seg flytende.
I
tirsdagens børsmelding heter det at snittprisen på
jetfuel er 12 prosent høyere enn tidligere guidinger, og
at drivstoffprisen vil være «utfordrende» også i første
kvartal 2018. Pr. dato har oljeprisen økt til over 67
dollar fatet. Prisen er godt over tidligere estimater,
og dollarkursen tatt i betraktning
alt annet enn lav
historisk sett.
Er dette et blaff? Skal vi tro
ekspertene, ser det ikke slik ut. I slutten av januar
økte JPMorgan anslaget til 70 dollar fatet i snitt for
2018. Goldman Sachs fulgte opp med å anslå at Brent vil
koste 82,5 dollar fatet innen seks måneder. Det siste
tilsvarer nesten 640 norske kroner pr. fat, og er nær
historisk prisrekord på 657 kroner i 2011.
Vel, det spørs hvor mye
verdensøkonomien tåler.
I statsbudsjettet opereres det
med en oljepris i 2018 på 448 kroner. Allerede dagens
oljepris tilsvarer 520 kroner. Slår disse utsiktene til,
vil Norge få tidenes økonomiske drahjelp fra sokkelen –
på et tidspunkt da alle spår alt nord og ned, og Statoil
i skam og vanære vil endre navn til Equinor, og
gravlegge hele sin ærerike historie.
Prisøkningen er
etterspørseldrevet. Ikke minst har OECD-sfæren økt sitt
oljeforbruk til gamle høyder. Det går med over 47 mill.
fat i døgnet, opp 2 mill. fat i løpet av få år. Så mye
for det grønne skiftet. Samtidig prøver Russland og OPEC
tilsynelatende å holde tilbake noe produksjonsnivå.
OPECs råoljeutvinning er med 32,5 mill. fat likevel
nær et historisk toppnivå.
I USA kan oljedepartementet ha
falt tilbake til gamle overoptimistiske synder. Riktig
nok fortsetter oljeproduksjonen å øke, men EIA anslår nå
at døgnutvinningen i år vil øke med 780 000 fat, dobbelt
opp fra i fjor. Mye av forhåpningene er knyttet til
skiferoljeområder i Permian Basin, i delstatene Texas og
New Mexico. Det utvinnes nå langt mer olje i
Permian enn på norsk sokkel.
Følg oljekrisa på Facebook