Tilbake til forsiden

 

 

 

 

Mye av både markedet

og Teslas ordrereserver er borte.

 

 

 

Globalt elbilsalg stuper

 

 

Av Jan Herdal
Publisert
11. mars 2020

 

Tesla, Inc. er to forskjellige saker. Det er ett av børsenes heteste spekulasjonsobjekt, og det er en av verdens minste bilfabrikker. Tiden er i ferd med å renne ut for begge. Enda en amerikansk drøm er i ferd med å ende som mareritt.

Globalt er elbilmarkedet lite. De viktigste markedene er Kina, USA og Europa, i nevnte rekkefølge. De to første har skrumpet kraftig inn. Europa er i vekst, fordi produsentene tvinges til å spy ut elbiler for å unngå gigantiske bøter. Hvordan dette ender, vet ingen.

Ifølge Insideevs ble det verden over solgt vel 150 000 rene elbiler i januar i år. Det er nesten en halvering av salget i forhold til desember, og skal utgjøre en total markedsandel på 2 prosent. Salget er satt tilbake til januar 2019. Hele fjorårets vekst er utradert.

Tesla solgte ifølge samme statistikk snaut 12 800 biler i januar. Det er elendig. Elon Musk må mildt sagt få opp farten om han skal nå årets produksjonsmål på 400 000 biler. Salget må mer enn dobles.

Det bør bekymre ham at på salgsstatistikken for elbiler ligger en stor europeisk bilprodusent foran Tesla, og tre bak. BMW, Renault, Volkswagen og Peugot. Europeere kjøper ikke amerikanske biler om de har egne alternativ. Det har de nå.

Sammenbruddet de to første månedene i år i Norge, Europas feteste Tesla-marked, sier sitt. Audi e-tron solgte nesten 10 ganger så mange biler som Tesla Model 3. Den falne storheten havnet på 12. plass. Alternativene er blitt mange.

Teslas planlagte gigafabrikk i Tyskland kan bli tidenes feilinvestering.

Det ser nesten like ille ut i USA, Teslas hjemmemarked. Der har de siden starten solgt kumulert over 200 000 biler. Dermed faller all føderal støtte bort. I USAs dominerende elbilstat California ble Teslas salg nesten halvert allerede i fjerde kvartal i fjor. Det ser neppe bedre ut i år.

Kina sliter med økonomien. Bilsalget synker. Elbilsalget falt i januar i år til en tredel av hva det var i desember og halvparten av hva det var i januar i fjor. Og det fins et hav av kinesiske elbiler som konkurrerer med Tesla om de stadig færre kjøperne.

Mye av både markedet og Teslas ordrereserver er borte. Slik det nå ser ut, er selskapet gjort til pinneved før året er omme. Men for all del. Bankene har løftet Musk etter håret før.