Det er forskningsbelegg nok som viser at
"biodrivstoff" for bil er det reine idioti. Det er
svindyrt, det er teknisk dårlig, og det har direkte
negativ effekt både for klima og miljø. Likevel kjører
et politisk maktetablissement uten bakkekontakt videre
mot økonomisk havari.
Marian Radezki:
Den store
biodrivstoff-svindelen
Erik
Tunstad:
Hva er vitsen med biodiesel?
Katrine Sele:
Den grøne teknologiens
svarte sider
Allerede i 2008 hevdet den svenske nasjonaløkonomen
Marian Radezki ifølge forskning.no at dyrking av
biodrivstoff i USA og EU både er sløsing med penger og
skadelig for miljøet. USA og EU er verstingene på dette
kunstig skapte markedet.
EU dyrker raps og USA dyrker mais. Under dyrkingen
slippes det ut mer karbondioksid fra fossilt brensel,
blant annet fra landbruksmaskiner, enn det som spares
ved å bruke biodrivstoffet. Galskapen gjødsles av
subsidier "hinsides enhver fornuft".
Så lenge omfanget er relativt lite, er også
skadevirkningene på de offentlige budsjettene begrenset.
Men det skal trappes opp, fort og sterkt.
Her i Norge er det EU-direktivene som gjelder.
Regjeringa er allerede godt på veg til å ødelegge
verdens mest effektive bildrivstoff, diesel, med
vedtaket om økt tvangs-innblanding til 7,5 prosent,
og intensjon om videre opptrapping. Venstre vil ha 20
prosent innen 2020, Ap 40 prosent innen 2030. Jo galere,
jo bedre.

For tida brukes det ca. 170 mill. liter biodrivstoff i
Norge, tilsvarende 4 pst. av totalt drivstoffsalg til
vegtrafikk. (Figur: "Miljødirektoratet"). Det såkalte
Miljødirektoratet omtaler i "Fakta om biodrivstoff" en
tredje tiltakspakke som kan innebære 1,4 mrd. liter
flytende biodrivstoff, det meste biodiesel.
I disse "faktaene" heter det ellers at biodrivstoffet
skal redusere "klimagassutslippene" med 35 prosent.
"Kravet" skal økes til 50 prosent pr. 1. januar 2018.
Løgn på løgn. Disse menneskene lever i sin egen boble,
ute av stand til å ta korrektiv fra virkeligheten.
Om vi tar utgangspunkt i IEAs anslag på 6 kroner literen
i EU-subsidier, er dette en drivstoffmengde som er
subsidiert med 8-9 mrd. kroner i EU-systemet. Siden alt
vil bli importert, blir det for Norge en helt ny
utgiftspost på milliarder av kroner som fort kan ta
knekken på restene av en
positiv handelsbalanse.
Det "avanserte" andre generasjons biodrivstoffet, som
bl.a. skal baseres på avfall fra skogsdrift, fins bare
på papiret, men etter hva Erik Tunstad skriver, vil det
bli dobbelt så dyrt som dagens. Og: "Om vi så hogg ned
all norsk skog for å skape ”klimavennlig” biodiesel,
ville det uansett ikke monne. Skogen inneholder energi
tilsvarende noen få måneders aktivitet i Nordsjøen."
Pumpeprisen på bensin har allerede nådd 15-16 kroner,
med Frp i regjering. Den skal videre opp, pr. politisk
vedtak. Snart koster det tusenlappen å tanke bilen. Her
er det noen som skal fratas muligheten for å kjøre bil,
uansett hvor mye de trenger den, og det er ikke
politikerne og deres rike venner.
Følg oljekrisa på Facebook